Govor dr. Jaroslava Javornika, PhD., biskupa Slovačke evangeličke a.v. crkve u Srbiji
Govor dr. Jaroslava Javornika, PhD., biskupa Slovačke evangeličke a.v. crkve u Srbiji na obilježavanju 325. obljetnice potpisivanja Karlovačkog mira u kapeli Gospe od mira u Srijemskim Karlovcima. Njegov govor donosimo u cijelosti.
Vaša Eminencijo, Vaše Preuzvišenosti,čestiti Efendija!
Priča o Avramu kao mirotvorcu iz Postanja 13 predstavlja ključnu tačku za razumevanje poimanja mirotvorstva. U sukobu između Avrama i njegovog nećaka Lota, koji je nastao zbog ograničenih resursa na teritoriji koju su delili, umesto da insistira na svom pravu kao stariji i društveno dominantniji član porodice, Avram demonstrira izvanrednu skromnost i velikodušnost, nudeći Lotu da prvi izabere zemlju.
Avramova intervencija u sukobu pokazuje njegovo moralno liderstvo i odražava etički model koji je osnova za hrišćansku etiku odgovornosti. Umesto da reaguje kroz asertivnost ili nametanje svoje volje, on prepoznaje vrednost mira i zajedničkog dobra iznad vlastitog interesa.
U tom smislu, njegovo ponašanje se može smatrati arhetipskim u svetlu Hristovih učenja, posebno Isusove Blagodati mirotvorcima u Besedi na Gori: „Blago mirotvorcima, jer će se sinovima Božjim nazvati“ (Matej 5:9). Ovaj biblijski tekst nas sve poziva da tražimo aktivno pomirenje i na izgradnju mira da nam bude primarni cilj, čak i kada to uključuje lične žrtve. Avramov primer može se protumačiti kao model za izgradnju međusobnog poštovanja i saradnje između različitih hrišćanskih zajednica kao i svih ludi sveta. Avram ne insistira na svojim pravima, već postavlja zajednički mir iznad ličnih interesa.
Avramov postupak u ovoj priči predstavlja paradigmatski primer mirotvorstva, koje zahteva proaktivno rešavanje konflikata. U svetlu savremene teologije, ovo mirotvorstvo ne podrazumeva samo odsustvo nasilja, već uključuje konstruktivno delovanje u smeru izgradnje zajednice. Kao što Avram nije pasivno čekao da se sukob reši, već je ponudio rešenje kroz nesebičan čin, tako se i svi mirotvorci pozivaju da deluju u svetu kao nosioci mira.Ovaj koncept aktivnog mirotvorstva uključuje duhovnu povezanost sa Bogom. Štaviše, Avramova spremnost na odricanje sopstvenog prava može se posmatrati kao izraz teološke etike vrlina, u kojoj se vrline poput skromnosti, milosrđa i velikodušnosti stavljaju iznad prava i zakona.
U hrišćanskoj tradiciji, vrline ne služe samo kao moralni ideali, već su osnova za ostvarenje duhovnog života, jer one odražavaju prirodu samog Boga.
Avramova odluka da ustupi prvi izbor Lotu jasno pokazuje da je u korenu svima nama i svoj Avramovoj deci morala stav ljubavi prema bližnjem, koji nadilazi obične pravne ili društvene norme. Ova ljubav prema bližnjem osnova je i za sveukupni cilj, koji teži ka prepoznavanju zajedničkih vrednosti i temeljne istine u Hristu, uprkos razlikama. Avram je postigao mir ne insistirajući na pravu, već kroz čin nesebičnog davanja. Ova priča može se interpretirati u svetlu reči proroka Miheja: „Pokazano ti je, čoveče, šta je dobro: samo da činiš pravdu, da voliš milosrđe i da hodiš smerno s Bogom svojim“(Mihej 6:8). Avramov čin je stoga izraz te pravednosti koja je usmerena na zajedničko dobro, a ne na egoističnu satisfakciju.
Avramova intervencija u sukobu sa Lotom u Postanju 13 nije samo priča o porodičnom mirenju, već nosi duboke teološke i etičke poruke relevantne za hrišćansku zajednicu danas. Ona podseća na centralne vrednosti današenjeg mirotvorstva, uključujući samopožrtvovanje, ljubav prema bližnjem i aktivno delovanje u korist mira. Kao takva, ona ostaje za sve nas primer koji teži ka prevazilaženju podela i izgradnji tolerancije I jedinstva u Hristu I celokupnog mira u svetu.
Dr Jaroslav Javornik, PhD. – Biskup Slovačka evangelička a.v. crkva u Srbiji
18 rujna 2024